50 Jaar Boon

Een halve eeuw vakmanschap en traditie

Ondanks de trend op dat moment, toen de pils als summum werd beschouwd, besloot Frank vol in te zetten op speciaal- en streekbieren. Hij testte zijn creaties in zijn café ‘De Groten Dorst’ en niet veel later startte hij zelf een drankenhandel om zijn Geuze en Kriek en andere lokale bieren aan de man te brengen. Zijn schrandere ondernemerschap bleek een schot in de roos: de bierverkoop draaide zo goed dat Frank al snel de middelen vond om De Vits op te volgen en de traditie nieuw leven in te blazen.

“Ze verklaarden me gek, omdat ik nog geuze wilde brouwen.”

Frank groeide van liefhebber uit tot pionier en met de lancering van de Mariage Parfait zette hij zijn vakmanschap nog meer in de verf. Een huzarenstukje op het vlak van kwaliteit en smaak, een uithangbord voor de baanbrekende aanpak van Boon. De bal ging aan het rollen en al gauw moest Frank wegens plaatsgebrek verhuizen. Van het gehucht Hondzocht ging het naar grote hallen in centrum Lembeek. Die aankoop ging niet zonder slag of stoot, maar ook onderhandelen is een kunst (en dat zonder water bij de wijn te doen!).

Lambiek was gered. Dankzij de sterke resultaten was er voldoende ruimte om te blijven investeren; die stap-voor-stap aanpak hanteren we vandaag nog steeds. Frank besloot volledig te focussen op het brouwen en vond een overnemer voor de bierhandel – alweer de juiste keuze. Met de nieuwe traditionele brouwzaal die hij bouwde, de eerste specifiek voor Lambiek sinds WOII, schreef hij het volgende hoofdstuk in de eeuwenoude geschiedenis van Lambiek in Lembeek. Boon begon meteen met de levering van Lambiek-wort voor andere brouwerijen, want hoe breder het aanbod hoe sterker de markt.

“’t Is waar, wij lokale Lambiekbrouwers laten elkaar niet gauw in de steek.”

Met eigenzinnigheid kom je heel ver, maar op elk sleutelmoment stonden er mensen paraat om de visie en plannen van Frank te ondersteunen. Zo hielp Jan Toye, toenmalige vennoot van Boon en tevens eigenaar van brouwerij Palm, om de grootschalige distributie in het hele land op poten te zetten. De Europese erkenning van traditionele bieren vormde een al even grote duw in de rug; niet toevallig was Frank nauw betrokken bij deze verwezenlijking. Oude Geuze en Oude Kriek zijn sinds 1997 officieel beschermd, een bekroning van de hoge kwaliteit die we keer op keer nastreven.

Dankzij de groeiende samenwerking tussen de Lambiekproducenten nam de aandacht en appreciatie voor ons werk zienderogen toe. De eerste Toer de Geuze telde 40 bezoekers en bij de editie van 2024 waren er al meer dan 7.000 deelnemers. Doorheen de jaren voorzagen we dan ook regelmatig in bijkomende opslagcapaciteit voor onze kleine, grote en helemaal uit de kluiten gewassen foeders, de eikenhouten vaten die kenmerkend zijn in ons brouwproces. Brouwerij Boon beschikt nu over 4 magazijnen waar in totaal 2,1 miljoen liter bier ligt te rijpen.

“Met de juiste zorg gaan foeders nog 200 jaar mee. De tijd heeft daar geen vat op!”

Daarnaast bemannen we een eigen kuipersatelier waar we onze vaten het lange leven geven door ze deskundig te onderhouden en herstellen – een vaardigheid die dreigde verloren te gaan, net zoals Lambiek indertijd. En net zoals we waken over de grondstoffen voor onze producten – met op maat gemaakte mout en enkel vers fruit in plaats van concentraten – zo zorgen we voor onze installaties en materialen. Het hout van de foeders bijvoorbeeld is cruciaal voor de rijping van ons bier; ook al hebben onze vaten vaak meer dan 100 jaar op de teller, wij houden ze in topvorm.

Kwaliteit is echt geen toeval. En de opvolging van Frank Boon is al evenmin en stoemelings gebeurd: zonen Jos en Karel liepen als kind al rond op de brouwerij, van speeltuin tot leerschool. De ene wetenschapper, de andere boodschapper, allebei verknocht aan het vakmanschap waarmee ze zijn opgegroeid. Eerst achter de schermen, dan aan het roer; zo droeg Jos in grote mate bij aan het ontwerp en de opstart van de nieuwe volautomatische brouwzaal. Hij bleef 2 jaar lang dag en nacht op post om alles te monitoren en brouwers op te leiden. De communicatie en verkoop is sinds 2017 grotendeels in handen van Karel, met de focus op het bier maar de blik naar buiten. Samen zetten de broers hun deuren open voor bezoekers om nog meer mensen te laten kennismaken met de wereldwijd gewaardeerde klassiekers en exclusieve brouwsels van Boon. Namen als ‘Black Label’ en ‘Apogee’ doen trouwe klanten spontaan watertanden.

“Vroeger bouwden we met bierbakken een kamp. Nu bouwen we aan de toekomst.”

Als onafhankelijke familiebrouwerij zet Boon de toon via verantwoord zakendoen en vernieuwend ontwikkelen. Da’s onze filosofie. Zo geeft de tweede generatie de vlam van traditie nieuwe zuurstof met nieuwe ideeën voor nieuwe uitdagingen. De Zenne vloeit door onze brouwerij zoals de passie voor Geuze, Kriek en Faro door onze aderen stroomt. Wij willen doorgeven, en daarom kijken we vooral vooruit. Terwijl onze ambacht verder rijpt, verrijken we onze kennis dag na dag. Ons werk is pas klaar wanneer het glas leeg is; en daarom is ons verhaal dus nog lang niet gedaan…

Hallo daar!

Ben jij al 18 jaar of ouder?

We zien je graag terug als je 18 jaar bent.